CV // about
краткое CV // brief
Екатерина Августеняк

драматург, режиссер, куратор fringe-программы фестиваля Любимовка. Автор ряда экспериментальных пьес, перформансов, художественных инсталляций, объектов, соединяющих разные медиа, в том числе science-art, технологии, приемы на основе теории игр. Работает на стыке современного искусства и театра. Финалистка конкурса NOVA ART Contest’19. Шорт-листер фестивалей «Любимовка», «Первая читка», «Ремарка» и др. Резидентка «Практики постдраматурга», тьютор проекта THEATRUM (в Нижнем Новгороде), участница лабораторий:«Метадрама», «КоOPERАция. ART& SCIENCE», резиденций: «Переделкино», «Своими словами» (V-A-C) и др. Автор пьесы Lorem Ipsum (спектакль театра «Практика» стал лауреатом «Московской Арт Премии»), автор и режиссер постановки «Опус ДНК» (номинант премии Курёхина как лучший science-art-проект). Участница короткой программы Проектов кураторов и независимых сообществ ЦСИ Винзавод. Создает инсценировки и пьесы для независимых и конвенциональных театров.
Ekaterina Avgusteniak

The playwright, director, curator of Fringe programs of the Lyubimovka festival. The author of a number of experimental plays, performances, artistic installations, objects connecting different new media, including science-art, technologies, techniques based on the theory of games. She works at the junction of contemporary art and theater. Finalist of the NOVA Art Contest’19. Her dramatic texts entered the short lines of drama-festivals. She is a resident of the laboratory Post-drama Practice, Tutor of the project Theatrum (Nizhny Novgorod), participant of laboratories: Metadrama, Co-operation (Art & Science), residences: Peredelkino, In your own words (V-A-C) and others. The author of the play LOREM IPSUM (the performance of the Practice Theater became the laureate of the Moscow Art Prize), the author and director of the production of OPUS DNA (nominee of the prize (nominee of Kureokhin's prize as the best Science-Art project). Participant of a short program of projects of curators and independent communities of the Winzavod. Creates staging and plays for independent and conventional theaters.
Фото: Владимир Шатров // Photo by Vladimir Shatrov
подробнее // more details
26.12.1984 Екатерина Августеняк родилась в Тюмени.
2003-2008 выучилась на дизайнера графики в Тюменском Государственном Нефтегазовом Университете.
2009-2014 закончила заочный курс режиссуры театра в Тюменской Государственной Академии Культуры, Искусств и Социальных Технологий
[оба вуза сейчас переименованы].
2016-2017 прошла курсы драматургии в мастерской Михаила Юрьевича Угарова (Creative Writing School, Москва)
26.12.1984 Ekatreina Avgustenyak was born in Tyumen.
2003-2008 studied as a graphic designer at the Tyumen State Oil and Gas University.
2009-2014 completed stage-director an extramural course at the Tyumen State Academy of Culture, Arts and Social Technologies
[both universities are renamed now]
2016-2017 she learned drama courses in the workshop of Mikhail Yuryevich Ugarov (Creative Writing School, Moscow)
c 2011 года живет в Санкт-Петербурге, участвует в театральных проектах в качестве сценографа, художницы по костюмам в разных городах РФ, параллельно работает в рекламных агентствах дизайнером, арт-директором

с 2017 года начинает заниматься драматургией, разрабатывает экспериментальные тексты для театра

среди первых текстов пьесы из семи слов, одна из которых вошла в шорт-лист 7х7 (совместной акции фестиваля Любимовка и фестиваля современного искусства Форма), тексты были представлены на постерах в рамках выставки на Винзаводе.

пьеса «Духи»
since 2011, she lives in St. Petersburg, participates in theater projects as an set-designer, costume artist in various cities of the Russian Federation, she worked in parallel in advertising agencies as designer, art director

since 2017, she has been developing experimental texts for the theater, explore the performative possibilities of the languages such as codes for rethinking the structure of an art act and searching for new ways of communication.

among the first texts of the seven-word play, one of which was included in the short list of 7x7 (a joint action of the Lyubimovka festival and the Form contemporary art festival), the texts were presented on posters as part of the exhibition at the Winzavod

playwright "Essences"
2018 пьеса Lorem Ipsum вошла во fringe-программу фестиваля «Любимовка-2018». Читки прошли в Москве, Санкт-Петербурге и Новосибирске.

2018-2019 был создан ряд перформансов в рамках лаборатории «Практика Постдраматурга», где 11 драматургов из разных городов совместно с театроведами, композиторами, хореографами, художниками искали новые методы работы драматурга театре («Практика», Москва).

2019 Екатерина стала одной из 12-ти финалистов всероссийского конкурса проектов молодых художников NOVA ART с работой «Серия когнитивных перформансов». Видео-документация перформанса «Руины» была представлена на выставке «"Это начало" или виртуальный гений», (Новая Голландия, Санкт-Петербург)

постановка спектакля «Ритуал-шоу "После Чудес"» (в качестве драматурга и художницы) совместно с Александром Кудряшовым (режиссер и композитор) в МТЦ «Космос» (Тюмень). Пьеса вошла в основную программу фестиваля «Любимовка-2019», читки прошли в Москве, Петербурге, Челябинске.

читка пьесы «Опус ДНК» в постановке Августеняк была также представлена во fringe-программе фестиваля «Любимовка-2019» и получила гранд «Варочного Цеха» на постановку BREWHOUSE STAGE PRIZE

текст для спектакля «Случайность» о структуре эволюции в коллаборации с режиссёром Андреем Слепухиным и театром post. Премьерные показы состоялись в пространстве Виртуальный Русский музей 31 октября
2018 the play "Lorem Ipsum" was included in the fringe program of the festival "Lyubimovka-2018". The readings took place in Moscow, St. Petersburg and Novosibirsk.

2018-2019 a series of performances was created within the framework of the of the Practice of the Post-drama, where 11 playwrights from different cities, together with theater critics, composers, choreographers and visual artists, were looking for new methods of the drama in theater ("Practice", Moscow).

2019 finalist of the All-Russian competition of projects of young artists NOVA ART to artwork "Series of cognitive performances". Video documentation of the performance "Remains" was presented at the exhibition "This is the beginning" or virtual genius " (New Holland, St. Petersburg)

staging of the play rite TV-show "Post-Wonderfield" (as a dramatist and artist) together with Alexander Kudryashov (director and composer) at the Cosmos ITC (Tyumen). The play was included in the main program of the festival "Lyubimovka-2019", readings took place in Moscow, St. Petersburg, Chelyabinsk.

a reading of the play "Opus DNA" staged by Avgustenyak was also presented in the fringe program of the festival "Lyubimovka-2019" and received a grand "Cooking Shop" for staging BREWHOUSE STAGE PRIZE (Opus DNA)

text for the play "Random" about the structure of evolution in collaboration with director Andrei Slepukhin and the theater post. Premiere shows took place in the space of the Virtual Russian Museum on October 31



2020 предпремьерный показ спектакля «Опус ДНК» в Центре им. Мейерхольда (Москва) 20 февраля, премьера перенесена всвязи с карантином на 29 октября

показы спектакля «Случайность» в галерее ANNA NOVA 25-26 февраля

сериал LET'S PLAY! о формах карантинного искусства для online-программы проекта THEATRUM: Ре-Формация, которая проходила 14-15 августа

перформанс ПЕРЕ[В]ХОД в рамках Первой резиденции Переделкино совместно с мастерской перевода

9 сентября состоялась читка (режиссер Артем Терехин) и обсуждение пьесы Августеняк «Цикл индекса» на фестивале Любимовка-2020

участие в проекте American Forum of Cultural Engagement Flash Acts с пьесой «Собеседование», где драматурги писали пьесы для zoom-спектаклей продолжительностью не более 10 минут, поставленные американскими и русскими режиссерами на двух языках. Пьесу Екатерины поставили Юрий Шехватов и Jesca Prudencio. Проект был продолжен продюсерской группой Katlz и пьесы были исполнены постановщиками стран Балтии, пьесу The Interview поставил режиссер из Латвии Эдгарс Никласонс и независимый театр KNOT. Публикации видео-спектаклейсостоялись в сентябре и октябре

перформанс Явления на ярмарке современного искусства в рамках открытия пространства Третье место (Санкт-Петербург) 10 октября

премьера спектакля по пьесе Lorem Ipsum в театре «Практика» состоялась в рамках фестиваля Территория 23, 24 ноября. Кураторами проекта выступили Дмитрий Волкостелов и Ксения Перетрухина, над постановкой работали восемь режиссеров мастерской Брусникина. Спектакль стал лауреатом Арт-Премии Москвы (в 2021 году)
2020 pre-premiere of the performance "Opus DNA" in the Meyerhold's Center (Moscow) February 20, the premiere was postponed with quarantine on October 29

shows of the play "Random" in the gallery ANNA NOVA February 25-26

a series show LET'S PLAY! about the forms of quarantine arts for the ONLINE program of the THEATRUM: Re-formation project that took place on August 14-15

performance TRANS [in] MOVES in the framework of the First residence of Peredelkino together with the translation workshop

on September 9, a reading was held (director Artem Terekhin) and a discussion of the Augustenyak's play "Index Cycles" at the Lyubimovka Festival-2020

participation in the project of American Forum of Cultural Engagagement Flash Acts with the play "The Interview", where playwrights wrote plays for zoom-scenes lasting no more than 10 minutes, set by American and Russian directors in two languages. The play of Ekaterina was staged by Yuri Shelvatov and Jesca Prudencio. The project was continued by the Katlz production group and the plays were performed by the directors of the Baltic countries, The Interview played the director from Latvia Edgars Niclasses and the independent Knot Theater. Publications of video performances were in September and October

performance of PHENOMENA at the Fair of Contemporary Art in the opening of space Third place (St. Petersburg) on October 10

premiere of the play Lorem Ipsum at the Practice Theater took place as part of the Territoria festival on November 23, 24. The project curators were Dmitry Volkostelov and Ksenia Potrukhina, eight directors of the Brusnikin workshop worked on the production. The performance became the laureate of the Art Moscow Prize (in 2021).
2021 спектакль о морфологии пространства Spaсe X совместно с театром post. Премьера состоялась в честь дня рождения Всеволода Мейерхольда 9-10 февраля в ЦИМе. Затем проект задавал вопросы пространству лофта в Доме-музее Шаляпина 24, 25 марта. Еще одно пространство обретало перформативный язык в Центре Мейерхольда — новая площадка NONAME 8-9 октября

инсценировка к спектаклю «Дай найти слова» в ТЮЗе им. Брянцева, на основе переписки поэтов Пауля Целана и Ингеборг Бахман, режиссер Андрей Слепухин, премьера состоялась 27 февраля

перформанс «Быть или незнать» совместно с Владимиром Бочаровым в рамках лаборатории «Группа продленного дня» (кураторы Ольга Тараканова и Сергей Окунев), 18 апреля в театре Ермоловой, Москва

авторская перформативная читка пьесы Lorem Ipsum на фестивале «Метадрама» (Владивосток) 6 июня

перформанс «Внутреннее ухо или отолит-проводник» в рамках одного из реэнактментов, посвященного дадаистскому кабаре, из серии «Необъяснимо прекрасно» Ивана Демидкина и Артема Томилова на фестивале Точка доступа 12 июля, Петербург

постановка читки Зухры Янниковой «Опыты с шифром Виженера» на fringe-программе фестиваля Любимовка-2021

текст социальной мистерии «Озор» по мотивам рассказа Мамина-Сибиряка «Озорник» и интервью с горожанами. Премьера состоялась 30 октября в Мирнинском театре (Республика Саха, Якутия). Режиссер Елизавета Бондарь. Спектакль-победитель XIX Фестиваля театров малых городов России в номинации «Лучший спектакль малой формы». Победитель конкурса региональных театральных коллективов «Полюс. Золотой сезон». 2 место.

либретто микрооперы для организма и музыкально-световых объектов «Сигнальный каскад» в рамках лаборатории «КоOPERАция. ART& SCIENCE». Премьера состоялась 31 октября на сцене Новой оперы (Москва). Композитор Александр Хубеев. Текст либретто побуждался на лекции шеф-драматурга Алины Шклярской в рамках фестиваля зеленого театра «Экотопия: Экология/Действия»
2021 a performance about the morphology of rooms Space X with the Post theater. The premiere took place in honor of Vsevolod Meyerhold's birthday on February 9-10 at the M. Center. Then the project asked questions to the loft space in the Chaliapin House-Museum on March 24-25. Another space in the Meyerhold Center is the NONAME October 8-9

dramatization for the play "Let's find the words" at the Youth Theater of Bryantsev, based on the correspondence of Paul Celan and Ingeborg Bachmann, directed by Andrei Slepukhin, on February 27

performance "To be or not to know" together with Vladimir Bocharov as part of the laboratory "Extended Day Group" (curators Olga Tarakanova and Sergey Okunev), April 18 at the Ermolova Theater, Moscow

the author's performative reading of the play Lorem Ipsum at the Metadrama festival (Vladivostok) on June 6

performance "The Inner Ear or Otolith-Conductor" as part of one of the reenactments dedicated to the Dadaist cabaret, from the "Inexplicably Beautiful" series by Ivan Demidkin and Artem Tomilov at the Access Point festival on July 12, St. Petersburg

production of the reading "Experiments with the Vigenère cipher" by Zukhra Yannikova at the fringe program of the Lyubimovka festival 2021

text of the social mystery "Ozor" on the story of Mamin-Sibiryak "The Mischief" and interviews with townspeople. The premiere took place on October 30 at the Mirny Theater (Republic of Sakha, Yakutia). Directed by Elizaveta Bondar. The performance is the winner of the XIX Festival of Theaters of Small Towns of RF in the category "Best Small Form". 2nd place of the competition of regional theater groups "Polyus. Golden season."

libretto of a micro-opera for the body and musical and light objects "Signal Cascade" within the framework of the laboratory "CoOPERATION. ART& SCIENCE". The premiere took place on October 31 on the stage of the New Opera (Moscow). Composer Alexander Khubeyev. The text of the libretto was presented on a lecture by chief playwright Alina Shklyarskaya as part of the green theater festival "Ecotopia: Ecology/Actions"
2022 словесно-ролевая игра «Ино_странно» придуманная Августеняк прошла по опущен-коллу на фестиваль «Какие правила?», Екатерина провела ее в качестве одного из ведущих-летописцев на ГЭС-2 в Москве 22 января. Игра вошла в каталог игр фестиваля

читка пьесы Екатерины Августеняк «Высший слот» (режиссер Валентин Захаров) в рамках специальной программы «Володинского фестиваля», 9 февраля, Санкт-Петербург

текст для сайт-специфичного спектакля «Время и место», посвященного 100-летию ТЮЗа им. Брянцева, премьера состоялась 15 февраля, Санкт-Петербург

пьеса по дневникам Александры Коллонтай для спектакля Вики Приваловой «Александр_а», премьера состоялась в театре «Практика», в пространстве Музея Москвы 23,24 февраля

итогом полугодовой работы в резиденции «Своими словами», ГЭС-2 (V-A-C) стал закрытый показ спектакля «Порча» по пьесе Вики Костюкевич «текст для театра: труд по снятию интеллектуальной порчи», 17 июня

перформанс «гудящий/бункер» по пьесе Серафимы Орловой стал одним из 8 эскизов Питчинга мастерской Брусникина 28 июня в пространстве «Поле» (Brus Lab в Поле), а 24 июля прошел на закрытии фестиваля «ТПУ: хорошего настроения» в пространстве «Внутри»

приморская драматургическая Бирюзовая лаборатория для людей разного возраста и с разным опытом письма в сопровождении кураторов: Вики Костюкевич, Кати Авгстеняк и Жени Сташкова завершилась показом перфомансов участников 2-8 августа

29 сентября пьеса «Высший слот» была представлена на фестивале Любимовка-2022, который на этот раз проходил в театре ARTиШОК, в Алматы, режиссер читки Софья Гордеева

перформанс «Мое тело хочет взлететь» по пьесе Полины Коротыч «улица» в кофейне Rage 15 октября

адаптация текста пьесы Льва Толстова «Власть тьмы», режиссер Елизавета Бондарь, для Альмьетевского драматического театра, премьера состоялась 3, 4 декабря

полноценный показ перформанса «Порча» по пьесе Вики Костюкевич состоялся 10, 11 декабря в рамках короткой программы Проектов кураторов и независимых сообществ ЦСИ Винзавод
2022 the verbal role-playing game "strangely_foreign", invented by Kate, was held by open call at the festival "What are the rules?", author conducted the game as one of the leading-chroniclers at GES-2 in Moscow on January 22. The game was included in the festival games catalog

reading of Augustenyak's play "Supreme Slot" (directed by Valentin Zakharov) as part of program of the Volodin Festival, February 9, St. Petersburg

text for the site-specific performance "Time and Place", dedicated to the 100th anniversary of the Youth Theater of Bryantsev, premiere took place on February 15, St. Petersburg

text based on the diaries of Alexandra Kollontai for the play "Alexander_a" by Vika Privalova, the premiere took place at the Praktika theater, in the space of the Museum of Moscow on February 23 and 24

result of six months of work at the "In Your Own Words" residence, GES-2 was a private screening of the play "JINX" based on the play by Vika Kostyukevich "text for theater: work on removing intellectual jinx", June 17

performance "holy/bunker" based on the play by Serafima Orlova became one of 8 sketches of the Pitching of Brusnikin's workshop on June 28 (Brus Lab in Field), and on July 24 it was held at the closing of the festival "TPU: good mood" in space "The Inside"

Primorye Drama Turquoise Laboratory for people of different ages and with different writing experience, accompanied by curators: Vika Kostyukevich, Katya Avgsteniak and Zhenya Stashkov, ended with a show of performances by participants on August 2-8

September 29, the play "Higher Slot" was presented at the Lyubimovka-2022 festival, which this time took place at the ARTiSHOK theater in Almaty, the reading was directed by Sofya Gordeeva

performance "My body wants to fly" based on the play "Street" by Polina Korotych at the Rage coffee shop on October 15

adaptation of the text of Tolstov's play "Power of Dark", directed by Elizaveta Bondar, for the Almietevo Drama Theatre, premiere was on December 3, 4

full-fledged screening of the performance "JINX" based on the play by Vika Kostyukevich took place on December 10, 11 as part of a short program of Projects of Curators and Independent Communities of the Winzavod Center
2023 провела драматургическую лабораторию с подростками театральной студии «Добрые люди» в Биробиджане 9-12 марта

написала пьесу «Вавилон» по приглашению Елизаветы Бондарь в театре «Старый Дом», Новосибирск, премьера 18 марта

пьеса «16 mm: обратимая» по мотивам биографии советской киноактрисы Валентины Караваевой, режиссер Елизавета Бондарь, Краснодарский театр драмы, премьера 16 мая

сделала аудио-визуальную инсталляцию по пьесе «Высший слот» для выставки «Рабочее название» в ЦСК «Рельсы», Тверь, 21 мая—25 июня

текст для аудиоспекаткля «Персефона. До», который проходил в Закамске на территории действующей судоверфи в рамках Дягилевского фестиваля и основан на беседах, интервью и воспоминаниях Игоря Стравинского, Пермь, 24 июня — 2 июля

либретто для философской кантаты «Реставратор» на основе интервью с мастерами Владимиро-Суздальской земли для независимого театрального товарищества «Завод», режиссер Владимир Бочаров, композитор Вадим Генин, исполнитяет Александр Аладышев при участии мужского хора Спасо-Евфимиева монастыря и Анастасии Старчак (гусли), в пространстве завода «Дымов керамика», Суздаль, 12 сентября

пьеса "common shame" вошла во Внеконкурсную программу Любимовки-2023, куратор Евгений Казачков

авторская постановка читки пьесы «Духи» в Калининградском театре драмы, 26 сентября

современная адаптация пьесы Антона Чехова «Чайка», режиссер Евгений Маленчев, Калининградский театр дрмаы, премьера 30 сентября

2023 conducted a drama laboratory with teenagers from the Good People theater studio in Birobidzhan on March 9-12

wrote the play "Babylon" at the invitation of Elizaveta Bondar at the "Old House" theater, Novosibirsk, premiere on March 18

play "16 mm: reversible" based on the biography of Soviet film actress Valentina Karavaeva, directed by Elizaveta Bondar, Krasnodar Drama Theatre, premiere May 16

made an audio-visual installation based on the play "Higher Slot" for the exhibition "Working Title" at the Rails Center, Tver, May 21—June 25

text for the audio play "Persephone. Do", which took place in Zakamsk on the territory of an active shipyard as part of the Diaghilev Festival and is based on conversations, interviews and memoirs of Igor Stravinsky, Perm, June 24 — July 2

libretto for the philosophical cantata "The Restorer" based on interviews with masters of the Vladimir-Suzdal land for the independent theater partnership "Zavod", directed by Vladimir Bocharov, composer Vadim Genin, performed by Alexander Aladyshev with the participation of the male choir of the Spaso-Evfimiev Monastery and Anastasia Starchak (gusli ), in the space of the Dymov Ceramics plant, Suzdal, September 12

the play "common shame" was included in the Non-competition program of Lyubimovka-2023, curator Evgeny Kazachkov

author's production of a reading of the play "Essence" at the Kaliningrad Drama Theater, September 26

modern text adaptation of Anton Chekhov's play "The Seagull", directed by Evgeny Malenchev, Kaliningrad Drma Theater, premiere September 30
This site was made on Tilda — a website builder that helps to create a website without any code
Create a website